Nieuws

 

 

Terug  Terug

Hoe zorg je dat je minder last hebt van somberheid?

Heb je wel eens last van sombere buien? Voel je je neerslachtig op donkere dagen zoals op Blue Monday?

We geven je graag wat inzichten en stappen die jou kunnen helpen om somberheid te verminderen. Lees gauw verder!

Wat is somberheid?

Laten we eerst even stilstaan bij wat somberheid eigenlijk is. Somberheid is een normale emotie die iedereen wel eens ervaart. Het kan optreden door verschillende factoren, zoals stress, verlieservaringen of gewoonweg een slechte dag hebben. Het belangrijkste om te onthouden is dat het oké is om weleens somber te zijn.

Wanneer heb je een depressie?

Iedereen ervaart weleens somberheid, in meerdere of mindere mate. Voel je je ruim twee weken lang erg somber? En ervaar je weinig plezier van activiteiten en dingen waar je voorheen wel plezier uit haalde? Dan kun je te maken hebben of krijgen met een depressie. In dit geval heb je ook last van 5 of meer symptomen zoals:

  • gewichtsverlies of juist aankomen
  • slapeloosheid of te veel slapen
  • traagheid of lichamelijke onrust
  • minder concentratie
  • schuldgevoelens
  • waardeloze gevoelens
  • vermoeidheid en weinig energie hebben

Bijna 10% van de volwassenen in Nederland heeft last van een stemmingsstoornis. Van de jongeren van 16 tot 20 jaar kampt ruim 12% met een depressie.

Vermoed jij dat je misschien een depressie hebt? Neem dan asjeblieft contact op met je huisarts. Je hoeft je niet zo te blijven voelen. Professionele hulp kan jou de steun en zekerheid geven om uit je dal te klimmen.

In deze blog kunnen we je alleen bij lichte tot milde somberheid een steuntje geven, net zoals onze module Somberheid. Bij zwaardere klachten vragen we je echt om jezelf hulp te gunnen. Hier hoef je je absoluut niet voor te schamen; je bent juist heel sterk!

Acceptatie als eerste stap

Het begrijpen en accepteren van jouw gevoelens van somberheid is de eerste stap naar het verlichten hiervan. Vaak proberen we negatieve emoties weg te duwen of te negeren, maar dit kan juist leiden tot meer innerlijke strijd. Door jezelf toe te staan om soms verdrietig of neerslachtig te zijn, maak je ruimte voor jezelf. Somberheid hoort nou eenmaal bij menszijn.

Omarm de donkere dagen

In de wintermaanden lijken de dagen korter en donkerder te zijn. Blue Monday, ook wel bekend als de meest deprimerende dag van het jaar, valt vaak op de derde maandag van januari. Maar laten we eerlijk zijn, somberheid kan op elk moment toeslaan, ongeacht de datum op de kalender. In plaats van tegen deze donkere dagen te vechten, kunnen we proberen ze te omarmen. Maak het gezellig in huis met kaarsen en warme dekens, geniet van een goed boek of kijk je favoriete film. Zo maak je zelfs de donkerste dag een beetje lichter.

Tips om somberheid te verminderen

Nu we somberheid kunnen zien als een normale menselijke emotie, is het tijd om te ontdekken hoe we er minder last van kunnen krijgen. Hier zijn een paar praktische handvatten, tips en oefeningen die je kunt uitproberen:

1. Praat erover: Het delen van jouw gevoelens met vrienden of familie kan enorm helend werken. Soms is gewoon even je hart luchten al voldoende om wat licht in de duisternis te brengen. Je hoeft schaamte niet in de weg te laten staan, want de kans is enorm groot dat jouw gesprekspartner somberheid (maar al te goed) kent.

2. Beweeg: Ga naar buiten voor een wandeling of doe wat yoga-oefeningen thuis. Beweging stimuleert endorfines – ons gelukshormoon – en kan helpen bij het verbeteren van jouw stemming. Je kunt je bijvoorbeeld trots voelen doordat je de regen getrotseerd hebt of een bepaald aantal kilometer hebt gewandeld. En doordat je je lichamelijk fitter voelt door voldoende beweging, heeft dat ook effect op je mentale fitheid.

3. Stel realistische doelen: Somberheid kan ervoor zorgen dat alles overweldigend lijkt. Stel daarom kleine haalbare doelen voor jezelf en vier elke stap die je neemt. Zo krijg je een gevoel van voldoening en motivatie. Probeer vooral vriendelijk tegen jezelf te praten, zoals je tegen een goede vriend(in) zou doen.

4. Schrijf het van je af: Pak een pen en papier en schrijf jouw gedachten en gevoelens op. Dit kan helpen bij het verwerken van emoties en geeft je de mogelijkheid om te reflecteren. Misschien zijn dingen niet zoals jij ze ziet? We zien de wereld namelijk allemaal door onze eigen gekleurde bril. In onze online module Somberheid leer je hier meer over.

5. Zorg voor zelfzorg: Neem de tijd om goed voor jezelf te zorgen. Gun jezelf momenten van ontspanning, doe wat je leuk vindt en vergeet niet om voldoende slaap te krijgen. Zoek bijvoorbeeld een nieuwe hobby en onthoudt dat het om plezier gaat en niet om prestaties.

Oefeningen voor minder somberheid

Naast de bovenstaande tips zijn er ook specifieke oefeningen die kunnen helpen bij het verminderen van sombere gevoelens:

1. Ademhalingsoefeningen: Neem een paar minuten de tijd om bewust diep adem te halen. Dit kan helpen bij het kalmeren van jouw geest en het verminderen van stress.

2. Mindfulness meditatie: Door mindfulness meditatie kun je leren om in het moment aanwezig te zijn, zonder oordeel over jouw gedachten of emoties. Dit kan helpen bij het verlichten van sombere stemmingen.

3. Positieve affirmaties: Herhaal positieve uitspraken tegen jezelf, zoals “Ik ben veerkrachtig” of “Ik verdien geluk”. Het herprogrammeren van jouw gedachten kan een krachtig hulpmiddel zijn bij het verbeteren van jouw gemoedstoestand.

Zelf merken we ook dat activiteiten die je in je lijf brengen en in het ‘hier en nu’ helpen bij sombere gevoelens. Je vergeet de tijd even, je vergeet je stemming even en je voelt je in contact met de wereld om je heen.

Check de module van Mirro

Om minder last te krijgen van somberheid helpt het dus om deze normale menselijke emotie te accepteren voor wat het is. Iedereen krijgt er wel eens in meerdere of mindere mate last van. Probeer je er niet tegen te verzetten en je aandacht te verleggen naar andere dingen, zodat je het ‘somberheid monster’ niet groter maakt dan dat het is.

Hopelijk helpen de bovenstaande tips en handvatten je om wat minder last te krijgen van somberheid. Anders raden we je aan om eens te kijken naar onze module Somberheid. Deze volg je anoniem, gratis en online via je zorgverzekeraar, werkgever of onderwijsinstelling. Waar en wanneer je maar wilt en op jouw eigen tempo.

 


Deel dit artikel


Volgend artikel

Werkplezier in de zorg: Tips voor individuen en organisaties

Jouw organisatie ook mentaal fitter maken? Neem contact met ons op:

Stichting mirro

Adres
Leidseveer 2-10
3511 SB Utrecht
Telefoon
Mail